Afbeelding toevoegen aan je organische zoekresultaten
Sinds enkele jaren zijn de zoekresultaten in Google niet enkel tekst advertenties maar wordt bij de advertentie ook een afbeelding weergeven. Maar welke afbeelding op jouw pagina gebruikt Google hiervoor in de zoekresultaten? En heb je hier invloed op?
Het is niet mogelijk om de afbeelding te bepalen die Google kiest bij organische advertenties. Google bepaalt zelf welke afbeelding op jouw pagina het meest relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker en toont deze in de organische resultaten.
Kans vergroten
De afgelopen tijd heb ik op verschillende websites getest en gemerkt dat je de kans kunt vergroten dat de door jou gewenste afbeelding wordt gebruikt. Je kunt de volgende dingen inzetten:
Goede kwaliteit beeldmateriaal
Zorg voor goed geoptimaliseerde en relevante content op je website, inclusief beeldmateriaal. Hoe relevanter de afbeelding is voor de zoekopdracht, hoe groter de kans dat Google deze zal gebruiken.
Werk met verschillende formaten
Gebruik verschillende soorten beeldformaten en -groottes op je website, zodat Google meer opties heeft om uit te kiezen.
Geef afbeeldingen een omschrijving
Voeg ALT-tekst toe aan je afbeeldingen. Dit helpt Google om de inhoud en relevantie van de afbeelding te begrijpen.
Open Graph-tags
Maak gebruik van Open Graph-tags op je website. Deze tags geven zoekmachines meer informatie over welke afbeelding en beschrijving gebruikt moet worden bij het delen van je website via sociale media.
ID-tag #primaryimage
Geef de afbeelding in je pagina die je graag in de zoekresultaten wilt een ID-tag met #primaryimage.
Door deze stappen te volgen, vergroot je de kans dat Google de door jou gewenste afbeelding zal gebruiken bij je organische advertenties. Helaas blijft de uiteindelijke keuze welke afbeelding het meest relevant is voor de zoekopdracht en jouw pagina door Google gemaakt worden. En dit kan zelfs per keer, locatie en zoekterm verschillen.