Bij het laten maken van een webwinkel komen veel aspecten kijken. Je moet breder kijken dan alleen de vormgeving en de inhoud van je webwinkel. Bekijk jouw webwinkel als verkoopkanaal in jouw organisatie.
De afgelopen 15 jaar heb ik voor veel verschillende bedrijven een webwinkel mogen ontwikkelen en onderhouden. Ik heb voornamelijk veel webwinkels ontwikkeld voor lokale ondernemers in de regio Arnhem. Zoals bijvoorbeeld voor Bakker Hilvers, Keurslager de Haas, FNZ Kaas, Beddenleeuw.nl, Lozeman Tuinmachines, Studio LM, JH Security, Almotion en mijnonderzetters.nl. Door deze verschillende ervaringen, zowel B2B als B2C weet ik precies waar je op moet letten qua design, techniek en online marketing bij het neerzetten van een goede webwinkel.
Voor het maken van een webwinkel kun je gebruik maken van verschillende webwinkel systemen. Je hebt betaalde en open-source systemen met allemaal hun voor- en nadelen. Enkele veel gebruikte webwinkel systemen in Nederland zijn WooCommerce, Magento, Shopify en Shopware.
Er zit dus veel verschil in webwinkel systemen, niet alleen qua functionaliteit maar ook qua prijsmodel, eigendomsrechten, achterliggende techniek en bestaande koppelingen naar andere tools en systemen. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling met een CRM, Marketing Automation of Financieel systeem in jouw organisatie. Het is best lastig om vooraf de juiste keuze te maken wanneer je weinig ervaring hebt met het ontwikkelen van webwinkels. Wat voor jouw bedrijf de juiste webwinkel is hangt helemaal af van het soort bedrijf en de wensen die je hebt qua functionaliteiten en het verwerken van de orders en de klantervaring die je wilt bieden.
Heb je een kleine webwinkel met een paar producten en een specifieke doelgroep? En verwacht je niet dat binnen een aantal jaar jouw productassortiment of jouw doelgroepen gaan groeien of veranderen? Dan is Shopify waarschijnlijk een goede keuze voor je webwinkel.
Voor webwinkels en bedrijven die wat groter zijn en waarvoor de webwinkel een belangrijk verkoopkanaal is heb ik een korte opsomming gemaakt van belangrijke overwegingsfactoren waarmee je rekening moet houden bij jouw keuze:
Wanneer je met bovenstaande punten rekening houd tijdens het selectieproces van een nieuw webwinkel systeem, zul je de komende jaren niet voor vervelende verassingen komen te staan.
Het is belangrijk om bij het laten maken van een webwinkel niet alle keuzes uit te besteden. Zorg ervoor dat je als bedrijf zelf ook goed op de hoogte bent van de mogelijkheden en voor- en nadelen van jouw webwinkel systeem. Wil jij je echt helemaal kunnen focussen op je corebusiness, dan geef ik graag advies. De afgelopen jaren is de online concurrentie enorm gegroeid en moet je als webwinkel steeds creatiever zijn en over de juiste data beschikken om je doelgroep effectief te bereiken. Een webwinkel ontwikkelen zonder vooraf duidelijke doelstellingen is zonde van je tijd en energie.
Een goede webwinkel met standaard functionaliteiten in één taal met een opmaat gemaakt ontwerp in jouw eigen huisstijl met WordPress/WooCommerce is vanaf € 2.500.
Hulp nodig bij het maken, verbeteren, onderhouden of optimaliseren van jouw WordPress website of webshop?
Hulp nodig met WordPress?