Doelgroeponderzoek

Diepgaand onderzoek naar jouw doelgroep(en)

Hoe sterker de concurrentie in jouw branche, hoe belangrijker het uitvoeren van een doelgroeponderzoek is. Begrijp de behoefte van jouw klant.

Kennismakingsgesprek

Doelgroeponderzoek

Hoe sterker de concurrentie in jouw branche, hoe belangrijker het uitvoeren van een doelgroeponderzoek is. Begrijp de behoefte van jouw klant.

Doelgroep bepalen

Je wilt als bedrijf met jouw product of dienst de aandacht van de mensen waarvoor jouw product of dienst bedoelt is. Of wanneer jouw product of dienst nog niet helemaal aansluit bij de markt wil je juist weten waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. In beide situaties is het als MKB ondernemer of markteer verstandig om een gedegen doelgroeponderzoek uit te laten voeren. Een doelgroeponderzoek is van grote meerwaarde. Door je doelgroep te onderzoeken en de behoefte in kaart te brengen kun je gerichter je content afstemmen om je doelgroep te bereiken. Hierdoor zal je met jouw product of dienst beter aansluiten.

Klantwaarde creëren

Als ervaren ondernemer, webdeveloper of online marketeer zul je het eens zijn met het idee dat je jouw klant moet benaderen om hem of haar te helpen een probleem op te lossen of een doel te bereiken, niet om jouw product of dienst te verkopen. Zorg ervoor dat je relevant bent op het moment dat je met jouw doelgroep in aanraking komt. Dit kan zijn in het orientatieproces maar ook op het beslismoment. Op beide momenten heeft je doelgroep hele andere verwachtingen en behoefte. Als je jouw tijd, budget en energie efficient wilt inzetten is het verstandig om aan de slag te gaan met een doelgroeponderzoek.

Doelgroeponderzoek uitvoeren

Je kunt op verschillende manieren een doelgroeponderzoek uitvoeren. We gaan als eerst aan de slag om de verschillende doelgroepen van jouw bedrijf helder te krijgen. Voor elke doelgroep maken we verschillende persona’s. Een persona staat in je onderzoek voor een persoon die in je doelgroep valt en die je ook een naam, woonplaats en leeftijd geeft. Dit zorgt ervoor dat je potentiële klanten ook echt gaan leven in jouw bedrijf en bij je marketing team. In een goed doelgroeponderzoek wil je vooral te weten komen welke behoefte, problemen, drempels, verwachtingen en criteria jouw specifieke doelgroep heeft.

Al 250+ ondernemers en marketeers met een sterke online business

Martin van Maaren

Goede marketingcommunicatie

Wil jij jouw bedrijf meer laten aansluiten bij de doelgroep en echte klantwaarde creëren?
Stuur een berichtje

Partner voor development en online marketing

Hulp nodig bij het maken, verbeteren, onderhouden of optimaliseren van jouw WordPress website of webshop?

Martin van Maaren webdeveloper

Hi, ondersteuning nodig voor jouw WordPress website?

Stuur een berichtje